Caritas Mitropolitan Greco-Catolic Blaj Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica Renovabis Humanitäre Hilfe Windesheim e.V. LilianaDesign: web design, creare site Stiri si Reportaje Alba

Intra in direct cu moderatorul

Trimite mesaje online

blajfm@yahoo.com

Sondaj RadioBlaj.ro
Cat de des asculti Radio Blaj?
zilnic
saptaminal
lunar
mai rar

Blaj: Primăria pierde peste 1,1 milioane euro prin aplicarea noului cod fiscal

Primăria Municipiului Blaj va pierde peste 1,1 milioane de euro odată cu intrarea în vigoare a noului cod fiscal, adoptat în această săptămână. Prezent în studioul Radio Blaj, primarul municipiului Blaj, Gheorghe Valentin Rotar, a declarat că suma reprezintă, practic, 90% din banii alocaţi pentru investiţiile din bugetul propriu al administraţiei blăjene. Cu toate acestea, noul cod fiscal nu va opri investiţiile în municipiul Blaj, în cel mai rău caz urmând a fi decalată perioada de implementare a acestora.

Reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% afectează grav încasările la bugetele locale, mai ales în comunităţile care au cunoscut o dezvoltare economică accentuată şi în care numărul locurilor de muncă a crescut mult în ultimii ani. Municipiul Blaj se încadrează în această situaţie nefericită, fiind victimă a noului cod fiscal, adoptat de Guvern în această săptămână.

Prezent în studioul Radio Blaj, primarul municipiului Blaj, Gheorghe Valentin Rotar, a prezentat impactul în bugetul local, produs de reformele fiscale ale cabinetului Tudose:

"Din păcate, acest cod fiscal, după cum bine cunoaşteţi, diminuează impozitul pe salarii de la 16% la 10%, fără un rezultat şi un efect dorit în buzunarele oamenilor. Aici este marea durere. Dar, această reducere afectează foarte mult administraţiile locale, pentru că noi, primăriile, conform legii, primim 41,75% din impozitul pe venit, care era de 16%, atât pe salarii, cât şi pe profesii liberale, depozite la bănci, chirii, etc., de pe raza noastră administrativă. Repet, 41,5% din impozitul plătit la Finanţe ajunge la Primărie şi reprezintă cea mai importantă sursă de venit la bugetele locale, pentru lucrări de investiţii şi alte cheltuieli locale.

Prin această diminuare, Blajul a pierdut 5,5 milioane lei, respectiv 1,2 milioane de euro, sumă care, din punct de vedere al bugetului propriu al Primăriei Blaj, reprezintă 90% din banii de investiţii. Adică, mai pe româneşte, ni s-au amputat mâinile şi vom sta să admirăm în loc să lucrăm. Eu sper din tot sufletul că această ordonanţă de Guvern va fi îmbunătăţită sau chiar se va renunţa la ea, astfel încât fie să se revină la vechiul sistem, fie să se treacă la unul mai adaptabil. Dacă în ultimii doi ani de zile ştim cu toţii că s-au tăiat banii de consum şi de investiţii de la nivel naţional, acum, prin reducerea de la 16% la 10%, s-au tăiat şi banii de investiţii a comunităţilor locale, fără niciun efect în buzunarele oamenilor. Bucureştiul a pierdut 1,3 miliarde de lei, adică 570 de lei pe fiecare locuitor al capitalei, iar noi am pierdut în jur de 280 lei/locuitor. Sunt bani care ni se cuvin de drept, pentru că noi, ca şi comunitate, împreună am creat această dezvoltare, cu locuri de muncă suficiente şi de acolo veneau acele venituri care ne-au permis să cunoaştem, în ultimii ani, o creştere accentuată."


Edilul blăjean asigură că noul cod fiscal nu va opri investiţiile în municipiul Blaj, în cel mai rău caz urmând a fi decalată perioada de implementare a acestora:

"Dacă această ordonanţă nu va fi modificată sau nu se va renunţa la ea, vor veni vremuri grele pentru administraţiile locale. Noi la Blaj cred că o să ne descurcăm, vom trece probabil din nou la sistemul din trecut, respectiv la stabilirea ordinii priorităţilor şi la eliminarea a ceea ce nu este încă necesar. Dar vă spun că dezvoltarea nu se face aşa, nu este corect, mai ales după munca pe care am depus-o cu toţii în ultimii ani. Alte oraşe vor avea probleme mai mari şi nu mă bucură acest lucru, dar, din informaţiile pe care le am, cred că autonomia locală va rămâne o vorbă în vânt, va fi doar de formă. Am lucrat la proiecte, avem investiţii în derulare, lucrăm la Câmpia Libertăţii, Sala Polivalentă, bazinul acoperit, podul peste Târnava Mare, studii de fezabilitate, proiecte pe care le-am fundamentat pe indicatori economici bazaţi pe legislaţia existentă. Acum trebuie să stabilim o nouă ordine de priorităţi şi, chiar dacă aceste investiţii le vom realiza, durata de implementare va fi mai mare decât am estimat iniţial. Dar eu încă am sentimentul că lucrurile nu vor rămâne aşa, deşi la ora actuală nu am nimic palpabil în acest sens, pentru că nu poţi să schimbi nişte reguli în timpul jocului fără o fundamentare, fără un studiu de impact şi fără niciun beneficiu. Tot ce am promis că vom face în doi ani vom face în patru sau în cinci ani, mai păstrăm şi îngrijim şi lucrurile pe care le avem, aşa ca într-o familie care îşi diminuează veniturile, pentru că, aşa cum am mai spus, administraţia locală e ca o gospodărie mai mare."

Nicu Goga

10.11.2017.